2008. május 28., szerda

Kofanyelven szólva

Tavaly tavasszal a piacokat járva egy kérdés foglalkoztatott, mégpedig az, hogy az őstermelő fejkendős nénik hogyan tudnak májusra hibátlan cukkiniket, padlizsánokat előállítani? Szerencsétlenebb kertészeknél ilyenkor még éppen hogy csak kizöldül minden és mire nyáron megérik a szabadföldi cukkini, már hordozza magán a nyári jégverések nyomát is.

"nari"
Az idén újabb rejtély ütötte fel fejét a piacokon! Azt látom, hogy a kofák elkezdték becézgetni árukészletüket. A táblákra ilyesmi van kiírva: pari, nari, burgi, grepp., petrus...- bocsánat inkább lefordítom, hiszen én azt is láttam hogy mi van a táblák mögött. Tehát:

pari = paradicsom
burgi = burgonya
foki = fokhagyma
grepp. = grapefruit
petrus = petrezselyem
nari = narancs
leki = lekvár
mézédes magyar szamóca = kizsákmányolt vendégmunkások által szüretelt, vízízű, fóliás, eper

Vajon bennünket, vásárlókat hogyan becézgetnek a kofák? Vási? Vevi?

Már egészen zavarban vagyok, amikor néven kell nevezem a dolgokat, és azzal ellensúlyozom a helyzetet, hogy elkezdek mutogatni és mutató névmásokat használni, így nem kell kimondanom hogy kérek fél kiló újburgit, vagy hogy epret kérek szamóca helyett, nehogy hülyének nézzenek. Otthon a kertben van 10 szál hajladozó szamócánk, apró illatos gyümölcsöket terem, legjobb esetben is lesz rajta fél marék termés - mi ezt hívjuk szamócának. Szerintem a medvék is.
A burgit, családon belül inkább lekrumplizzuk, a pari és nari szavakat pedig csak akkor használjuk, ha azt játsszuk, hogy „Barbie és Ken a Beverly Hills-i hiperben shopiznak” (előtte persze telcsiztek, hogy hol taliznak!).

10 megjegyzés:

Zsuzsi írta...

Ha taliznak a vevik, beülnek a mekibe és isznak egy üdcsit- Na én ettől a társalgástól kapok idegrohamot, azt sem bírom, amikor étlapon/receptben husi, pipi stb. szerepel

Fűszeres Eszter írta...

Valódi, saját terméket árusító kofát, aki nem a nagybani piacon vásárol be, utoljára a miskolci piacon láttam. Nem is értem, miért kapnak engedélyt ezek a "banyák", és miért nem árulja senki a saját portékáját! (igazából értem, így sokkal többet keres, sokkal kevesebb munkával)
Minden szavaddal egyet értek!

"saját levében" írta...

Zsuzsi! Nem mondoooooood?

Eszter! Lehet hogy véletlen, de engem mindig ezek a bájos nénik akarnak becsapni a pénzzel vagy az áruval. Pedig régen direkt igyekeztem inkább tőlük vásárolni. Most ősszel a tiszafüredi piacon azért találkoztam nagyon kedves nénikkel is, akiktől szárított paprikát vettem és nem bántam meg.

Mindennapi Manna írta...

Most már valóban meg kell írnom a piacról szóló elmélkedésem:) A Hunyadi térre járok szinte kizárólag, ott vannak igazi őstermelők, olyanok, akik néhány zöldséget másoktól vásárolnak, de sok mindent saját maguk termelnek, és viszonteladók. Hibátlan, saját termesztésű cukkinije nincs a kofának, de sok olyan zöldsége igen, ami régebb ilyenkor még nem volt. Ugyanis sokkal több a fóliasátor, és ezekben jóval korábban érik minden, mivel jóval korábban kezdődik a tavasz... Persze, az őstermelők között is vannak ilyenek is, olyanok is, de ha ugyanarra a piacra, csarnokba jár az ember rendszeresen, hamarosan megtalálja azt a kofát, őstermelőt, aki legalább olyan fontos lesz számára, mint a fodrász, a nőgyógyász, vagy a fogorvos:) Ő be nem csapna soha, semmi pénzért, biztosan a legszebb és legfrisebb árut adja, ha egy szombaton nem megyek piacra, és azt nem jeleztem előre, aggódni kezd. Léteznek még ilyenek Budapesten is:)

"saját levében" írta...

Persze, én is ismerek ilyen árust, tőle szoktam pl. csicsókát venni. Az viszont jó lenne ha változna, hogy ne mindenki a nagybani piacon szerezze be az árut, hanem termelőktől is. Úgy tudom külföldön ez természetes.

Névtelen írta...

Nálunk a kertben már érik az eper ( a legkisebb "epikének" hívja , fel lehet venni a többi elnevezés mellé, mentségére legyen a kicsinek , hogy még csak 3 éves :-)
és mivel nincs fóliánk a cukkini épphogy csak kilátszik a földből, de még eddig soha sem verte meg a jég és majdnem hibátlan szokott lenni, bár itt kis falunkban , és csak a mi házunk táján egy teljesen sajátos mikroklíma uralkodik (minden 2 héttel később érik be , mint máshol).

Dolce Vita írta...

Én két hete gondolkodtam pont ezen, hogy a bácsinak honnan volt cukkinije ilyenkor. Sztem fólia alatt sem érik az be május elejére
Piacon gyakori az átávgás, érdemes itthon lemérni mindent sok esetben 15-20! dekát is csalnak az ottani mérlegek
becézgetés: pipicici a leggázabb, amit hallottam ezidáig. Kisgyermekes anyukák a legjobbak ebben (mondhatom mert én is az vagyok) de saját magamat verném szájon, ha ilyeneket mondanék

"saját levében" írta...

Na, ezt még nem hallottam, de durva! Komolyan félek, hogy elterjed ez a szokás mint a nátha, és pár év múlva mindenki parizik majd. Lehet hogy kicsi a táblájuk és azért csinálják, de akkor is jobb a rövidítés!

Zsuzsira reagálva elfelejtettem a "nem mondod"-ot idézőjelbe tenni, pedig úgy értettem!

Névtelen írta...

A becézgetés szerintem nem az idén kezdődött, a pesti piacokon már évek óta látni, sőt már hozzánk is leszivárgott. Nekem is nyílik a bicska a zsebemben, ha látom.

Kofa-őstermelő, a kecskeméti piacon elég nagy botrány is volt belőle, ennek ugye adóügyi vonzata van, az őstermelő nem adózik, a kereskedőnek meg kéne. A következmény különben az a rendelet lett, miszerint most már majd az őstermelő is nyugtát kell adjon. Szerencsére húzták halaszották, és még most sem nagyon tart(at)ja be senki. Sok esetben nem is nagyon életszerű, elképzelem, amint anyósom 12 ft-ról nyugtát ad, miközben tiszta sár a keze a palánták válogatásától. Gól. Biztos ezt akartuk?

A hazai cukkininek már rég érnie kell a fólia alatt. Sajnos a megbízható forrásomnak még nincs, mert nem akarnak megkötni a virágok :( Pedig már reklamáltam is nála.

Névtelen írta...

kérlek szépen, EZ a haladás...
bár a sok fiatal (akik mellesleg ÍGY beszélnek,) nem járnak piacra, tehát az egésznek megint nincs értelme.
hátha csak jófejnek akanak tűnni. mindenki jófejnek akar tűnni...